Lugemissoovitus
ARTIKLID
- Kõrgkooliõpikus „Erivajadustega õppijad Eesti haridussüsteemis: märkamine, hindamine ja õpetamine“ (toim. Pille Häidkind, Piret Soodla, TÜ Kirjastus, 2024) on ka artikkel, mis käsitleb andekat ja topelt-haridusliku erivajadusega õppijat (lk 603-628, autorid Halliki Põlda ja Merje Kivikas). Lugemist väärib kogu raamat!
- Paljude talendikeskuse võrgustikku kuuluvate haridusekspertide ühisarutelude tulemina on sõnastatud Eesti rahva peamise rikkuse – meie laste ja noorte annete – arengu toetamise aluseks olevad baasmõisted. Viire Sepp, Eda Heinla, Halliki Põlda ja Ruve Schank Andekuse mõiste määratlus ja tunnused
- Halliki Põlda ja Kelly Saatmann. Täiskasvanuandekuse tähendus ja toetamise võimaluse mitteformaalõppes. Eesti Haridusteaduste Ajakiri, nr 11(2), 2023, 223–249
- Viire Sepp. Andekusest ja andekatest lastest. Tartu 2010
- Ande märkamine ja toetamine sõltub teadlikkusest ja koostööst, mitte testist. Õpetajate Leht 15.01.2021
- Annika Poldre. Tähelepanu, klassis on andekaid lapsi! Õpetajate Leht 25.09.2020
- Viire Sepp. Ükski anne ei tohiks kaotsi minna. Nädalakommentaar Õpetajate Lehes, 25.09.2020
- “Iga annet peab märkama”, Õpetajate Leht 16. sept 2016
- “Käitumishäire reetis andeka lapse” , Eesti Ekspress, 21. nov 2014
- Oxford Royale Academy kodulehel avaldatud artiklis jagatakse kasulikke nippe, kuidas aidata :
– andekal tulla toime ebaõnnestumistega,
– andekal hoida huvi,
– lapsevanemal ebatõhusast hoiduda ja tuge leida.
Ärgem unustagem lasta lapsel olla laps ! Akadeemia kohta lähemalt siit. - Viire Sepp (2017). Kas talendiks sünnitakse või arenetakse? Andeka ja innovatiivse mõtlemise õpetamise teooria ja praktika koolides. 1. osa. (Erasmus+ projekti “School of Talents” väljaanne), lk 7-19
- Aune Valk ja Kristel Ress. Rõõmuga kooli. Kodu ja kooli koostöö käsiraamat. Tartu Linnavalitsuse haridusosakond, 2016
- Kadi Serbak. Ülevaade andekatest Eesti hariduses. Haridus- ja Teadusministeerium 2019
- Eda Heinla. Lapse loovuse hoidmine ja arendamine. Kirjastus Atlex 2020
- Robert Fisher „Õpetame lapsi õppima“ ja „Õpetame lapsi mõtlema“
TEDxTallinnSalon
Siiri Alberg. “Lõpetagem andekate aja raiskamine.”
- Mis saab koolis lapsest, kes enne kooliminekut huvitub keemiast, relatiivsusteooriast ja esperanto keelest?
- Miks sunnime endiselt kõiki lapsi õppima sama keerukusega teemasid samas tempos?
- Millised müüdid takistavad meid laste võimetega arvestamast?
- Kuidas saaksime kõiki lapsi neile vajalikul tasemel aidata?
TELESAATED
“Suud puhtaks.” Talentide leidmine ja hoidmine , ETV 20.10.20. Kuidas leida üles homsed Arvo Pärdid, Kadri Talid ja Gerd Kanterid? Ehk täna avastamata jäänud noored talendid on meie homne mure. Saates räägib kaasa Viire Sepp. Saatejuht Urmas Vaino
TASKUHÄÄLING “Õpime koos”
- Jaan Aru vestlus õppimisest, õpetamisest, mälust ja tähelepanust, andekusest ja loovusest
- Õpetaja Karin Konksi noppeõppest Tartu Veeriku kooli I kooliastmes
Noppeõpe on osaajaline grupeerimine (eri-)võimete alusel, võimaldades seeläbi valikukriteeriumitele vastavatele õppijatele teatud perioodiks eritegevust tavatundide asemel. Noppeõppijal on võimalus õppida oma võimetele vastavalt näiteks 2-3 tundi 1-2 korda nädalas. - Harald Lepisk mõtiskleb motivatsioonist ja inspiratsioonist, personaliseeritud õppest, tulevikuks vajalikest oskustest, klassijuhataja, huvijuhi ja sotsiaalmeedia rollist noore inimese elus.
KONVERENTSIDE VIDEOD
- Konverents “Andekusest – nähtavast ja peidetust”, 2012. Laste anded ei avaldu mitte alati nähtaval moel, vaid on sageli maskeeritud – olgu siis põhjuseks mittestimuleeriv keskkond või lapse soov olla teistega sarnane ja seeläbi rohkem sotsiaalselt aktsepteeritud. Samuti võib põhjuseks olla mõni muu erivajadus, mis varjutab lapse tegelikke võimeid. Konverentsi ettekanded aitavad näha ka “maskide” taha.
- Konverents “Koostöö ja (tugi)võrgustikud – edu võti andekate noorte arengu toetamisel“, 2014. Rahvusvahelise konverentsi ettekannetes käsitletakse koostööga seonduvaid teemasid erinevatest vaatenurkadest.
- Konverents “Võrdsed võimalused luubi all”: TÜ eetikakeskuse väärtuskasvatuse konverents 2020.
TEADUSTÖÖD
- Halliki Põlda. Andekusfenomeni konstrueerimine avalikus kommunikatsioonis. Doktoriväitekiri. Juhendaja Krista Kerge, PhD. Tallinna Ülikool 2018
Andekuse mõistet vaadatakse ajas muutuva konstruktina. Üksteist vastastikku mõjutades annavad sellele tähenduse teadus, avalik meedia ja nähtusega seotud ühiskonnarühmad. Halliki Põlda doktoriuurimusest tuleb välja, et andekus on eriline, atraktiivne ja harvaesinev kaasasündinud omadus, mida tänapäeval enamasti seostatakse lapseeaga. Selline arusaam võib aga igas eas õppija arengu- ja toevajaduse tagaplaanile jätta. Uurimus osutab tarvidusele selliseid mõttemalle suunata ja muuta ning pakub praktilise lahenduse: hariduse sidusrühmade suhtlus nii omavahel kui ka avalikkusega peab toetama andekuse arengulise käsitluse ja kaasava hariduse põhimõtteid.Doktoritööst selgub, et andekust nähakse hariduses ja ühiskonnas laiemalt olulise ja tähtsana, kuid ande kandja jääb tihti tagaplaanile. Ilmneb sotsiaalne ootus, et andekad saavutaksid tipptulemusi ja tooksid sedakaudu edu ja kuulsust. Uurimus näitab, et ühelt poolt on andekus koolis, kogukonnas, ühiskonnas esiletõstetud ja tähtsustatud, teisalt kirjeldab meedia andekaid tihti halvustavalt. Ka koolisüsteemis jäävad andekad sageli märkamata ja toetamata, sest nendega tegelemiseks napib ressursse. Doktoritöö osutabki olulisele koostöövajadusele meie haridussüsteemis.
- Karin Konksi. Pull-out-programm* võimekate õpilaste toetamise meetmena 3. klasside matemaatikaringi näitel. Magistritöö. Juhendajad Viire Sepp, Merle Taimalu. Tartu Ülikool 2020
Paljudes Eesti koolides puudub efektiivne süsteem esimeses kooliastmes õppivate võimekate õpilaste arengu toetamiseks ning õpimotivatsiooni hoidmiseks. Magistritöö eesmärk oli välja töötada ning tegevusuuringu käigus katsetada pull-out-programmi kui üht esimesse kooliastmesse sobivat võimekate õppijate toetamise meedet. Tegevusuuringu tulemuste hindamisel võeti magistritöös fookusesse pull-out-programmi mõju osalevate õpilaste matemaatika õppimise motivatsioonile.Tulemused näitasid, et pull-out-programmis osalemine toetas 3. klasside matemaatiliselt võimekate õpilaste matemaatika õppimise motivatsiooni. Ilmnes õpilaste valmidus osaleda pingutust nõudvates tegevustes ning teha programmis osalemise nimel lisatööd.Töö praktiliseks väärtuseks on õpilaste valikus kasutatud ülesannete komplekt ja programmi teemade näidis.
- Kadri Avamere. Põhikoolide sotsiaalpedagoogide kogemuste kirjeldused sekkumistest andekate õpilaste sotsiaalsete ja emotsionaalsete probleemide ilmnemisel. Magistritöö. Juhendajad Viire Sepp ja Liina Lepp. Tartu Ülikool 2019
Miks mitte valmistada ette ka tugispetsialiste andekate õpilastega tegelema? Koolikeskkonnas tagab edu justnimelt koostöö. Akadeemiliste teadmiste kõrval on oluline ka toetada andeka emotsionaalset heaolu ning sotsiaalset võimekust. Töö annab ülevaate sotsiaalpedagoogide kogemustest andekate õpilaste probleemidega tegelemisel ning kirjeldab sekkumisviise.
- Kristel Kont. Täiskasvanuandekuse konstrueerimine meediatekstide näitel. Magistritöö. Juhendaja Halliki Põlda, PhD. Tallinna Ülikool 2019
Andekas laps. Andekas noor. Aga andekas täiskasvanu? Varasemad uuringud on esile toonud, et andekust seostatakse pigem laste ja noortega, ning mitte täiskasvanueaga. Muutuste juures mängib aga olulist rolli avalik tauniv või tunnustav suhtumine, seetõttu tuleb tähelepanu pöörata, kuidas me andekusest räägime. Eesti meediatekstides kõneldakse andekusest kui vanusega mööduvast nähtusest ja esile kerkib järelehüüete kontekst, kus andekust võimendatakse alles pärast kõnealuse surma, jättes väärtustamata inimest terve elukaare jooksul (“Ruja liikmete sõnul avastas eestlane ju alles pärast tema põhjaminemist Estoniaga, kui andekas laulja ta oli.“ Õhtuleht, 21.03.2018, lk. 10).
- Jaanika Niinemets. Lasteaiaõpetajate arusaamad laste annete toetamisest arendavate tegevuste kaudu. Bakalaureusetöö. Juhendaja PhD Halliki Põlda. Tallinna Ülikool 2020
- Kadi Ojalill. Lasteaiaõpetajate ja õpetajakoolituse üliõpilaste hoiakud andekate laste hariduse suhtes. Bakalaureusetöö. Juhendaja Merle Taimalu. Tartu Ülikool 2020
Andekat last ümbritsevate täiskasvanute hoiakutest sõltub oluliselt andeka lapse märkamine ja edasine arendustegevus. Lõputöö eesmärgiks on välja selgitada lasteaiaõpetajate ja koolieelse lasteasutuse õpetaja õppekava üliõpilaste hoiakud andekate laste hariduse suhtes. Töö raames tehtud uuringust selgus, et kuigi õpetajakoolituse üliõpilaste hoiakud andekate laste vajaduste toetamise suhtes on üldiselt positiivsemad kui lasteaiaõpetajate omad, vajavad mõlemad sihtrühmad andekuse-alast koolitust.
Loe lisaks ka
- Talendikeskuse seminaride kokkuvõtteid lehelt seminarid.