Kogemuskoolitus 2.05.2024 Olustveres

Kogemusseminar kutseandekusest 

Noppeid ettekannetest:

  • Kutseandekuse definitsiooni on vaja ka andekate kutseõppijate võrdseks kohtlemiseks akadeemiliselt andekatega;
  • Ka kutseandekaid tuleks kohelda kui vajaduspõhist tuge vajavaid, gradatsioonis: üldine tugi – tõhustatud tugi – eritugi;
  • Kutsevõistlused on üks võimalus kutseandekate edendamise toetamiseks: probleemiks on motiveeritud juhendajate ja võistelda soovivate õppurite leidmine (avaliku esinemise kartus, täiendav koormus kui karistus);
  • Kui rahvusvahelisel tasandil võistlusteks valmistumise ettevalmistamine on tasustatud (töö mahtu arvestades kujunes tegelikuks tunnihinnaks 1.50 eurot), siis madalamal tasemel on tasustamine pea olematu (kooli sisemiste ressursside arvel);
  • Kutsevõistlusteks valmistumist toetavad ka ettevõtted, kuid mitte rahaliselt, vaid asjaliselt (in kind): materjalid, tööriietus, turvavarustus, tööriistad jms.;
  • Kutseandekate märkamine algab kooli vastuvõtmisel, vastuvõtuvestlusele võivad olla kaasatud eripedagoogid, et anda võimalus ka topelterilistele;
  • Kuigi kutseharidus on enamasti teine valik, on ka kutsehariduses motiveeritud edukaid õppijaid ja paljudele erialadele on konkurss, mis võimaldab valida (eraldi küsimus on, mis saab neist, kes konkursil välja langevad – tuleb loota, et peavad valima muu eriala (mõnes teises (kutse)koolis);
  • Kutsekoolis, kus pole õpetajaid ja õpilased saavad ise õpikiirust valida (Kood/Jõhvi), erineb õppeaeg kuni 2 korda;
  • Aladel, kus ettevõtjail on suur huvi (näiteks IT) on ettevõtjad valmis panustama olulisel määral;

Noppeid grupiaruteludest:

  • Õpetajad ootavad juhendamist-juhendmaterjali, alates seadusest, määrustest ja konkreetsemast juhendmaterjalist;
  • Samal ajal oleks vaja anda rohkem otsustusõigust õpetajale, aga teda ka selleks korralikult ette valmistades;
  • Ettevõtete roll võiks olla suurem, kuigi probleemiks on väike-ettevõtete (neid on Eestis enamus) võimekus (rahaline ja personali-alane);
  • Peamine kutseandekate edendamisel on erinevate osapoolte (ingl. k. stakholders) – kool, ettevõte, KOV, riik, lapsevanemad, õpilased – koostööl, kus lähtuda tuleks õpilasest (õpilaskesksus)
  • Oluline koht oma piirkonna kutseandekate edendamise toetamisel sj erinevate osapoolte ja erinevate haridusasutuste koostöö ja lõimingu koordineerijana peaks olema, ja kohati ka on, kohalikel omavalitsustel;
  • Ka kutsehariduses tagab edu kolme komponendi koostoime: lisaks andekusele on oluline koht motivatsioonil ja harjutamisel, kuigi andekus avaldub muuhulgas ka uute töövõtete omandamise kiiruses ja täpsuses.

Kogemuskoolituse kokkuvõtte koostas Ruve Schank

Fotod: Garmen Vallikivi

Materjalid:

“Iga anne loeb” Viire Sepp

Kood/Jõhvi lugu – Ede Schank Tamkivi

Kutsemeistrivõistlused. Tiiu Parm. Harno

Andekuse toetamine Tartu Kunstikoolis