Kogemusseminar kutseandekusest
Noppeid ettekannetest:
- Kutseandekuse definitsiooni on vaja ka andekate kutseõppijate võrdseks kohtlemiseks akadeemiliselt andekatega;
- Ka kutseandekaid tuleks kohelda kui vajaduspõhist tuge vajavaid, gradatsioonis: üldine tugi – tõhustatud tugi – eritugi;
- Kutsevõistlused on üks võimalus kutseandekate edendamise toetamiseks: probleemiks on motiveeritud juhendajate ja võistelda soovivate õppurite leidmine (avaliku esinemise kartus, täiendav koormus kui karistus);
- Kui rahvusvahelisel tasandil võistlusteks valmistumise ettevalmistamine on tasustatud (töö mahtu arvestades kujunes tegelikuks tunnihinnaks 1.50 eurot), siis madalamal tasemel on tasustamine pea olematu (kooli sisemiste ressursside arvel);
- Kutsevõistlusteks valmistumist toetavad ka ettevõtted, kuid mitte rahaliselt, vaid asjaliselt (in kind): materjalid, tööriietus, turvavarustus, tööriistad jms.;
- Kutseandekate märkamine algab kooli vastuvõtmisel, vastuvõtuvestlusele võivad olla kaasatud eripedagoogid, et anda võimalus ka topelterilistele;
- Kuigi kutseharidus on enamasti teine valik, on ka kutsehariduses motiveeritud edukaid õppijaid ja paljudele erialadele on konkurss, mis võimaldab valida (eraldi küsimus on, mis saab neist, kes konkursil välja langevad – tuleb loota, et peavad valima muu eriala (mõnes teises (kutse)koolis);
- Kutsekoolis, kus pole õpetajaid ja õpilased saavad ise õpikiirust valida (Kood/Jõhvi), erineb õppeaeg kuni 2 korda;
- Aladel, kus ettevõtjail on suur huvi (näiteks IT) on ettevõtjad valmis panustama olulisel määral;
Noppeid grupiaruteludest:
- Õpetajad ootavad juhendamist-juhendmaterjali, alates seadusest, määrustest ja konkreetsemast juhendmaterjalist;
- Samal ajal oleks vaja anda rohkem otsustusõigust õpetajale, aga teda ka selleks korralikult ette valmistades;
- Ettevõtete roll võiks olla suurem, kuigi probleemiks on väike-ettevõtete (neid on Eestis enamus) võimekus (rahaline ja personali-alane);
- Peamine kutseandekate edendamisel on erinevate osapoolte (ingl. k. stakholders) – kool, ettevõte, KOV, riik, lapsevanemad, õpilased – koostööl, kus lähtuda tuleks õpilasest (õpilaskesksus)
- Oluline koht oma piirkonna kutseandekate edendamise toetamisel sj erinevate osapoolte ja erinevate haridusasutuste koostöö ja lõimingu koordineerijana peaks olema, ja kohati ka on, kohalikel omavalitsustel;
- Ka kutsehariduses tagab edu kolme komponendi koostoime: lisaks andekusele on oluline koht motivatsioonil ja harjutamisel, kuigi andekus avaldub muuhulgas ka uute töövõtete omandamise kiiruses ja täpsuses.
Kogemuskoolituse kokkuvõtte koostas Ruve Schank
Fotod: Garmen Vallikivi
Materjalid:
Kood/Jõhvi lugu – Ede Schank Tamkivi
Kutsemeistrivõistlused. Tiiu Parm. Harno
Andekuse toetamine Tartu Kunstikoolis